torsdag den 6. september 2012

1-2 lyt til konteksten - opgave 2


1:2 Lyt til konteksten
Iagttag og fortæl om menneskers kommunikation i forskellige sammenhænge, i bussen, på cafeer, på arbejdet og i familien.
 
I forbindelse med mit arbejde, har jeg iagttaget 3 af mine kollegaer, mens vi havde spisepause. I kommunikationen, kom samtalen ind på hjemmefronten, samt på et par af vores beboer.
Der blev drøftet private ting, som madlavning, haven og børnene. Og
på arbejdet, handlede samtalen udelukkende om beboerne.
 
Hjemme hos mig sel,v kommunikerede min mand og hans datter om alt muligt mellem himmel og jord, da de lavede aftensmad sammen.
Det var alt fra skolen og lektierne, om hvordan maden skulle laves og om hygge aften med boller og varm cacao.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Læg mærke til, hvad det betyder, når du kender konteksten,[1] og når du ikke gør det. Hvad sker der, hvordan reagerer du?
 
På hjemmefronten ved man mere, hvad samtalerne oftest, handler om. Da det tit er ”hverdagsting”, som skole, lektier, fritidsinteresser og for os voksne er det tit om vores arbejde og skole.
 
På arbejdet er det mere uforudsigeligt, da man aldrig ved hvad dagen bringer. Ikke to dage er ens. Jeg synes, for det meste reagere jeg ”helt normalt”, selvom man kan blive udsat for ubehageligheder, hvilket heldigvis ikke sker tit.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 



[1] En sådan situation kan nogle gange give anledning til den fortællingstype, man kalder brølere (Birkeland, 2004).

1 kommentar:

  1. Hej Anette

    Jeg har lige været på besøg på din blog - så dette bare for at lade dig vide, at jeg har set dit indlæg omkring kommunikationskultur.....

    SvarSlet