onsdag den 7. marts 2012

DKK aktivitet 1 uge 10


                                                       DKK aktivitet 1 – uge 10


Tekst nr. 1 ” Sms`er ødelægger ikke sproget” .

Teksten om at sproget bliver ødelagt af sms-sprog, forkortelser og smileyer.
En sprogforsker mener faktisk, at sproget ikke bliver ødelagt.

På en sms sjusker man ofte med sproget, stavelser og tegnsætning, og det samme gør sig gældende på mails.
Ifølge Dansk Sprognævn er der 4 træk specielt:

  1. Rubusskift, hvor ordrerne afkortes eller skrives anderledes.
  2. Regibemærkninger viser en fysisk reaktion som f.eks ”griner” eller ”vinker”.
  3. Forkortelser som FASAG – betyder, falder af stolen.
  4. smileyer

Sidste år i Danmark blev der sendt over 8 milliarder sms`er. Ord og vendinger skifter betydning i takt med generation, altså ung til ældre.
Men det er ganske normalt.

Fokusområder:
”Danskerne sjusker mere når de kommunikerer over mail og sms, men de mange forkortelse og smileyer påvirker ikke sproget, mener sprogforsker”


Tekst nr. 2 Emma Gad ”Takt og Tone”

Teksten handler om at omgangstonen i et hvert selskab er høflig. Når man f.eks telefonere (som er kommet for at blive), frem for at skrive breve, er det meget vigtigt at samtalen er høflig, selvom man ikke kan ses, kan det måske høres på stemmen.
Har man besøg og telefonen ringer, skal man undskylde og ligeledes sørge for at samtalen bliver kort, så det ikke virker uhøflig mod den besøgende.

Det er uhøflig at lægge på uden at afslutte ordentlig og sige farvel, så der ikke er tvivl om at samtalen afsluttes.
Tager man imod en besked fra en skal man altid huske at skrive beskeden ned til vedkommende.
Det er ligeledes uhøflig at komme for sent i teatret.

Fokusområder:
”Former er telefonhøflighed noget af det vigtigste men hvad der næsten er endnu vigtigere er den telefoneredes opfattelse af pligterne mod andre tilstedeværende. Dette hensyn forsømmes som oftest slemt”.

”Undskyld jeg har besøg. Ring venligst op senere. Det sker sjældent”.

Tekst 3. ”Unge siger deres mening om internettet”

Teksten handler om en generation som først som voksen har fået kendskab til internettet. Man hvad siger unge egentlig til internettet i dag ??
Videnskabsministeriet arrangerede i 2010 en debat på internettet om emnerne: åbenhed, mangfoldighed, adgang, sikkerhed og rettigheder. Børn mellem 13-16 år blev spurgt i samarbejde med britiske Childnet Internationals ”Youth IGF projekt 2009”.
Over 4000 svarede og kom med input til debatten.

Fokusområder:
”Hvad siger de unge til internettet i dag?”

”Videnskabsministeriet arrangerede i 2010 en debat på internettet om emnerne: åbenhed, mangfoldighed, adgang, sikkerhed og rettigheder”.









Ingen kommentarer:

Send en kommentar