tirsdag den 20. marts 2012

DKK aktivitet 3 uge 12


               
                                                   DKK aktivitet 3 – uge 12



Undersøgelser / iagttagelser:

  1. Da jeg pt. Ikke har en fast målgruppe at arbejde ud fra, har jeg valgt at iagttage børn omkring 12-14 år, da denne målgruppe stort set alle har mobil og er på de forskellige sociale netværk. Personlig kender jeg ikke de forskellige sociale netværk, andet end Facebook. 

  2. Indenfor specialområdet, er der forskellige hjælpemidler at finde. Jeg ved på skolen for  CFH (Center for Høretab) er de begyndt at bruge ipad for at få børnene til at lære at sms.Ipad´n har en slags indbygget skype så de kan kommunikere med andre ipads´s eller iphones med direkte billeder. Ipad og andre tablets (lille håndholdt pc) kan også med fordel bruges i hverdagen som familieplanner da den har en indbygget kalender hvor man kan sætte billeder og piktogrammer ind til hændelser. På denne måde kan man nemt forberede børnene på hvad der skal ske i løbet af en dag, uge eller sågar måned.
    Skype er også en god måde at kommunikere på, hvis man i hverdagen ikke har sine børn hjemme.
    Jeg har snakket med et par piger på 14 år om hvilke af de sociale netværk de benytter sig af. Nicoline har valgt kun at være på Facebook, for at det ikke skal være for uoverskueligt og være på for mange sider. Hun kender til twitter, Arto og skype, men de fleste af hendes venner er på Facebook, så derfor bliver hun på denne.
    Camilla kender til twitter, Arto, Skype og Facebook. Hun benytter dem alle på nær Arto. Men ellers skyper hun med venner og familie og synes det er en sjov måde at ”mødes” på. Hun foretrækker ligesom Nicoline også mest Facebook.
  3. Ang. Sproget tror jeg de fleste skriver som ”det man har lært”. Jeg ved nogle bruger forkortelser som ”gg” (griner) eller Lol (griner). Der findes mange måder at forkorte sproget på i en sms. Men for at kunne følge med der, kræves det vist at man selv bruger ”chatsproget”. Personlig ville jeg ikke kunne bruge det, da jeg ikke selv man skal benytter mig af det. Altså som at skrive knuzz i stedet for knus som det jo er. Det kommer til at virke forvirrende for mig, hvis man skal skrive sådan i en sms og sådan når man skal skrive det rigtigt. På www.sproget.dk står der lidt forskelligt omkring det at bruge chatsprog og forkortelser. Der står ligeledes at slåfejl og stavefejl ikke er noget de unge tager notis af, da de ved, hvad der skal stå og man hører ikke for stavefejl.
  4. Jeg tror for mange unge er det vigtigt for dem med de sociale netværk, da det er der de skriver sammen og ”mødes”. Det kan f.eks hvis de bor langt fra hinanden, eller er skilsmissebørn og på den måde har kontakt med forældre. Det kan være mange grunde til de er på de forskellige netværk. Mange Facebook er et mega kendt sted at være, og ikke kun for børn og unge. Jeg tror, som lærer eller pædagog skal man ikke være ”venner” på f.eks Facebook med børnene. Jeg synes der ligesom skal være en vis distance for at der ikke skal opstå misforståelser.
    Som pædagog er det vigtig at kende sin grænse for at man ikke ”tager” del i børnenes liv, når man har fri. Derfor mener jeg man ikke skal blande det professionelle liv med ”fornøjelser”.
  5. Jeg synes, ikke jeg som sådan har ændret mening gennem arbejdet med emnet.




2 kommentarer:

  1. Hej Anette
    meget interssant og læse din, da den har lidt af det sammen indhold som min. Jeg kender ikke til Arto, er det også et sted hvor de kan chatte sammen.
    Jeg kan godt lide at man bruge IT i undervisning. Jeg ved fra min praktik i sfo var jeg en dag med vores støtte pædagog og hun brugte sin Ipad til at undervis drenge i dansk og så sluttede, de lige af med at få læst en historie fra en bog, hun havde downlod til sin Ipad.

    SvarSlet
  2. Hej Anette

    interessant at læse om at specialområdet er begyndt at bruge Ipads, du skrev: "Indenfor specialområdet, er der forskellige hjælpemidler at finde. Jeg ved på skolen for CFH (Center for Høretab) er de begyndt at bruge Ipads for at få børnene til at lære at sms.Ipad´n har en slags indbygget skype så de kan kommunikere med andre ipads´s eller iphones med direkte billeder."

    Hvis du er interesseret i alternativ og supplerede kommunikation, er det bestemt et område(Ipads og specialområdet), som kunne være interessant at fordybe dig i.

    MVH, Helen

    MVh, Helen

    SvarSlet